Jak wykonać przewiert do studni?
Wykonanie odpowiedniej infrastruktury przesyłowej zwykle jest niezbędne do przygotowania nowych instalacji czy dostosowania terenu do potrzeb planowanych inwestycji. Przy zastosowaniu tradycyjnych metod roboty tego rodzaju oznaczają jednak długotrwałe i kosztowne prace ziemne, które na terenach silnie zurbanizowanych są uciążliwe, a często także trudne do przeprowadzenia z uwagi na możliwe kolizje z innymi systemami czy przeszkodami naturalnymi np. ciekami wodnymi. Działania tego typu można jednak również przyspieszyć, wykorzystując technologię przewiertów kierunkowych. Mogą one służyć zarówno przy układaniu kabli energetycznych czy telekomunikacyjnych, jak i rurociągów. Przekonajmy się, jak wyglądają i sprawdźmy, co mają do zaoferowania.
Jak prowadzi się przewierty kierunkowe?
Przewiert kierunkowy to technologia bezwykopowa, która pozwala na przygotowanie infrastruktury bez drogich i czasochłonnych robót ziemnych. Polega na wprowadzeniu głowicy roboczej, która porusza się po opracowanej wcześniej trajektorii, usuwając urobek i wykonując tzw. otwór pilotażowy, który następnie ulega powiększeniu aż do potrzebnej średnicy. Dla jego ochrony w podłożu umieszcza się rurę osłonową, przez którą przeprowadza się konieczną infrastrukturę. Zależnie od sytuacji wiercenie może się rozpocząć z powierzchni gruntu albo podobnie jak przy przeciskach prowadzić od studni startowej do końcowej. Za utrzymanie właściwego położenia pracującej głowicy odpowiada system sterowania, którym zwykle jest tzw. płetwa kierunkowa.
Gdzie przydane są przewierty sterowane?
Horyzontalne przewierty sterowane zwykle wykorzystuje się w budownictwie liniowym. Są też często stosowane przy inwestycjach drogowych. Mogą służyć do przygotowania przepustów czy przeprowadzania przez drogi lub szlaki kolejowe sieci elektrycznych i telekomunikacyjnych, a także wszelkiego typu rurociągów transportujących wodę, ścieki bądź gaz. Będą nieocenione w trudnych warunkach terenowych – okolicach, gdzie znajdują się rzeki lub kanały, pagórki czy przeszkody inżynieryjne np. tunele.