Telefon 22 759 61 04, +48 505 172 340

poczta Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czy pod każdą drogą można wykonać przewiert?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak wiele czasu zajmuje budowa utwardzonej drogi. Czasami okazuje się, że w związku z dalszym rozwojem okolicy, pod oddaną już do użytku drogą konieczne jest przeprowadzenie np. rur od wodociągów, kanalizacji czy też przewodów. Jak łatwo można się domyślić, rozkopywanie drogi, niszczenie jej nawierzchni i wstrzymywanie ruchu jest najgorszym z możliwych rozwiązań. Czy jednak zawsze da się pod nią wykonać przewiert?

Czym są przewierty i przeciski sterowane?

Już na wstępie odpowiemy: tak, zasadniczo pod każdą drogą można wykonać przewiert (lub tzw. przecisk). W tym celu zazwyczaj wykonuje się przewiert sterowany. Jak wygląda ta metoda? Najpierw wykonuje się przewiert pilotażowy. Na głowicy wiertniczej umieszczona jest sonda, która zbiera dane dotyczące ewentualnych przeszkód na planowanej trasie przewiertu, dzięki którym można ją skorygować. Następnie głowicę wiertniczą wymienia się na rozwiertak, a za jego pomocą powiększa otwór. Gdy osiągnie on pożądaną średnicę, rozwiertak zastępuje głowica ciągnąca i w otworze montuje się rurę

Jeśli chodzi o przeciski pod drogami, wyróżnia się przeciski udarowe i hydrauliczne. Przeciski udarowe wykonuje się przebijakami pneumatycznymi. Do wykonania przecisku hydraulicznego potrzebna jest hydrauliczna wiertnica pozioma. Przeciski sprawdzają się wszędzie tam, gdzie niemożliwe jest zastosowanie wiertnicy.

Zalety przewiertów pod drogami

Jak już zostało wspomniane, przewierty pod drogami nie niszczą ich nawierzchni i nie zmuszają do wstrzymywania ruchu tak jak metody wykopowe. Co ważne, mniej obciążają one środowisko naturalne, a do tego są bezpieczniejsze dla samej instalacji. Wykonuje się je również m.in. pod rzekami, nasypami kolejowymi itp.